بيت الأدباء والشعراء

القدوةوالمثل

#القدوة و #المثل

أرجوك أقرأ ولا تمل طول المنشور

موضوع تاعبني و شاغلني جدا و حابب نتكلم فيه بكل وضوح بعيد عن أي خلاف على طريقة حبك للوطن.

زمان وأنا في سن تقريبا 10…12 سنه كنت أشوف أفلام مصريه أو أجنبيه تحمسك تحرك فيك حسك الوطني مثلا أدهم الشرقاوي و عنتر بن شداد و رصاصه لا تزال في جيبي و بئر الخيانه أفلام عن حرب الإستنذاف و الناصر صلاح الدين كمان أجنبيه مثل نضال الأبطال. و العظماء السبعه و غيرها كتير.

كان والدي يلمنا نعيش الفيلم و يكلمنا عنه بحكم إنه شاف الأفلام دي وتقريبا تعايش وقائع مثلها بحكم سنه (ربنا يبارك لي فيه) كان بعد كل فيلم يقولي اتعلمت أيه من الفيلم كان يغضب لو قلتله ما تعلمتش منه حاجه.

فيعيد عليا مواقف في الفيلم هو مجهزها لنقاش حولها نقط حيويه عايز يوصلي منها شئ أشوفه عملي و يكلمني عنه فايثبت في ذهني و عقلي الباطن.

الحكايه دي أو بطريقة والدي كبرت معايا لدرجة لما كنت بشوف أفلام الهلس والرقص و الأغاني كنت بقول إزاي يعملوا كده وفي جزء كان محتل أيام إحتلال سيناء الحبيبه و ليه أنا مش مع البطل محمود يس أو كنت أشارك معاهم ليه ماكنش فدائي زيهم.

طيب والدي ربى فيا الوطنيه والأفلام إللي كانت تحكي البطولات ساعدت على ذلك مما حمسني لفكرة الإلتحاق بالقوات المسلحة
(طبعا لا مجال للحديث عن صدماتي الشخصيه فيها هي خاااصه بي من تصرفات شخصيه أيضا وليست عقائديه من أسس تقاليد وعقائد قواتنا المجيدة)

لكن الشاهد أن تعاليم والدك و الوسائل المساعده تقوم بتوجيه شخصيتك و إنتماءك.

الجيل الحالي أو الجيل السابق والده متفرغ و مربوط بساقية مصاريف البيت هايعلم ولا يربي ولا يعمل أيه يأكل و لا يعلم لا هايسبهم لاسوء شيئين دون حاكم أو متابع الشاشه و النت.

الشاشه فيها تجارة مخدرات و الألماني و الأبيض و ابو موته حتى مفيش فتوة غلابه يتعلم منه الشهامه لا كله تجارة رخيصه مخدرات و نساء تتاجر بجسدها كده الولد يبحث عن المال السريع بطريقته و البنت كذلك للهروب من اسلوب حياتهم الطاحنة.

أما النت فابكل أسف سم في عسل المنتشر فينا كالشيطان يجري مجرى الدم يغذي فكر ولادنا بما يُريدون المواقع العالميه لها تبعيه مخابراتية اهم شئ عندهم مجالات الترفيه و الالهاء التعليم عليه نسبي يخاطب الفاهم اللي اساسا متربي في بيت كويس لكن اللي حاله مُعرض للاستقطاب لا يمنعه بل يوفر له المواقع التي تستقطبه مثلا لو كتب بس كلمة بنات فقط تخيل كمية و عدد المواقع التي تظهر بعد هذه الكلمه و من هنا يبدء تستقطبه العارضات والمواقع الإباحية لو كتب اي كلمه لها شبكه عنكبوتيه تاخدك دون أراده تسلب قوتك تشغل وقتك.

الجيل الحالي و من سبقه من عهد المزلول مبارك التعليم و مكافحة الاباء على لقمة العيش انتجت لنا جيل فارغ الا من رحم ربي الجيل الفارغ سهل ملئه لهذا نرجوكم ونتوسلكم التعليم ثم التعليم وبعد ذلك التعليم أيضا واختياركم للقدوة على الشاشات فقدنا الثقه في الاعلامين فيمن ينقل الاحداث ذهبنا لمواقع تبث السم فينا إحكوا لولادنا بطولاتنا قصص أعملوا برنامج اسبوعي لابطال اكتوبر لبطولات البدو في سينا مجد بطولاتهم تقرب منهم أشهِر رموزهم لا تحقر كل وطني. او قصة كفاح شاب ناجح او لامراه عفيفه احترمت بيتها و بيت أهلها و تخطت الصعب .
ساتُسألون عنهم وعنا
اللهم إني اشهدك أن كلماتي هي رسالتي لأبنائي و انتماء و ولاء لبلدي

على تربية أبويا أنا و أخويا
وعلى عهدنا باقيه كمان ولادنا

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

شاهد أيضاً

إغلاق
%d مدونون معجبون بهذه: